PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS KECERDASAN INTERAKSIONAL UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI BERBAHASA ARAB SISWA

Prabowo Adi Widayat, Bermawy Munthe, Tulus Musthofa

Abstract


Arabic learning at Madrasah Aliyah specifically aims to equip students with Arabic language competencies to be able to participate in global communication. Therefore, a learning model and its supporting components are needed that can encourage the achievement of these competencies for each student after participating in Arabic language learning. The scope of this research includes: (a) the application of interactional intelligence-based learning models for students of class XI Religious Sciences at MAN 1 Bandar Lampung in the even semester of the 2017/2018 academic year, (b) the effectiveness of the learning model in improving students' Arabic competence. This study uses a true experimental design by focusing on pretest-posttest control group design activities for the experimental class (given treatment) and control (not given treatment). The result shows that the application of the interactional intelligence-based learning model is convenient and has a significant influence in improving students' Arabic competence.

Keywords


interactional intelligence; learning model; Arabic language competence

Full Text:

PDF

References


Abu Umsyah, K. H., Al-’Alawi, M. I., Al-Bital, M., Amin Al-’Umri, F. M., & Hudaiban Al-Harabi, K. Bin. 2017. Ad-Dalil at-Tadrib Fi Tadris Maharat al-Lughah al-’Arabiyyah wa ’Anasiruha li An-Natiqin bi Ghairiha an-Nazariyyah wa at-Tathbiq. Riyadh: Markaz al-Malik Abdullah bin ’Abdu al-’Aziz ad-Duwali li Khidmati al-Lughah al-’Arabiyya.

Andayani. 2015. Problema dan Aksioma dalam Metode Pembelajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Deepublish.

Apsari, Y. 2018. “Reflective Reading Journal in Teaching Writing”, Indonesian EFL Journal, Vol. 4, No. 2.

Armstrong, T. 2009. Multiple Intelligences in The Classroom (Third). New Delhi: ASDC.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. 2007. Research Methods in Education. London: Routledge.

Darmadi. 2017. Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish.

E. Slavin, R. 2017. Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik (M. Samosir (Ed). Jakarta: PT Indeks.

Eggen, P., & Kauchak, D. 2016. Strategi dan Model Pembelajaran Mengajarkan Konten dan Keterampilan Berpikir. Jakarta: PT Indeks.

Emda, A. 2018. “Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran”, Lantanida Journal, Vol. 5, No. 2.

Gholami, M., Salehi, N., Azizi, E., & Fazli, B. 2016. “Private Speech and Cognitive Development: A Review of The Two Theories”, IIOAB Journal, Vol. 7, No. 1.

Hakim, A. R. 2018. “Kecerdasan Interpersonal Siswa Melalui Model Student Teams Achievement Divisions”, ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, Vol. 2, No. 1.

Iskandarwasid, & Suhendar, D. 2016. Strategi Pembelajaran Bahasa (Keenam). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ismail, M. 2013. “Peranan Psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab”, At-Ta’dib, Vol. 8, No. 2.

Lokita, I. G. A., & Utami, P. 2016. “Teori Konstruktivisme dan Teori Sosiokultural: Aplikasi Dalam Pengajaran Bahasa Inggris”, Prasi: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajarannya, Vol. 11, No. 1.

Lucy, B., & Julius Rizki, A. 2012. Dahsyatnya Brain Smart Teaching Cara Super Jitu Optimalkan Kecerdasan Otak dan Prestasi Belajar Anak. Jakarta: Penebar Swadaya Grup.

Lufri, Ardi., Yogica, R., Muttaqien, A., & Fitri, R. 2020. Metodologi Pembelajaran : Strategi, Pendekatan, Model, Metode Pembelajaran. Jakarta: CV IRDH.

Mazdalifah. 2004. “Komunikasi Intrapersonal Ditinjau dari Sudut Pandang Psikologi Komunikasi”, Pemberdayaan Komunitas: Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial, Vol. 3, No. 3.

Munir, M. 2018. “Pendekatan Struktural dalam Pelajaran Bahasa Arab”, Shaut Al Arabiyyah, Vol. 6, No. 1.

Rahmawati, R., & Suryadi, E. 2019. “Kreativitas mengajar guru dan komunikasi interaksional sebagai determinan terhadap prestasi belajar siswa”, Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, Vol. 4, No. 2.

Rohaendi, S., & Laelasari, N. I. 2020. “Penerapan Teori Piaget dan Vygotsky Ruang Lingkup Bilangan dan Aljabar pada Siswa MTs Plus Karangwangi”, PRISMA, Vol. 9, No. 1.

Salkind, N. J. (Ed). 2010. Encyclopedia of Research Design. New York: Sage.

Saptono, Yohanes Joko. 2016. “Motivasi dan keberhasilan belajar siswa”, Jurnal Pendidikan Agama Kristen, Vol. 1, No. 1.

Saputro, B., & Susilayati, M. 2020. Pengembangan Model Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Ilmiah Calon Guru IPA Era Revolusi Industri 4.0. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Setyosari, P. 2016. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan (Kelima). Jakarta: Kencana.

Silalahi, R. M. 2019. “Understanding Vygotsky’s Zone of Proximal Development for Learning”, Polyglot: Jurnal Ilmiah, Vol. 15, No. 2.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparno, P. 2018. Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Jakarta: Kanisius.

Susanti, S., Arab, P. B., Keguruan, F., & Pendidikan, I. 2020. “Multiple Intellegences dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah”, Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol. 1, No. 2.

T.Wood, J. 2013. Komunikasi Interpersonal: Interaksi Keseharian. Jakarta: Salemba Humanika.

Umbara, U. 2017. Psikologi Pembelajaran Matematika Melaksanakan Pembelajaran Matematika Berdasarkan Tinjauan Psikologi. Yogyakarta: Deepublish.

W. Santrock, J. 2015. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

West, R., & H. Turner, L. 2008. Pengantar Teori Komunikasi Analisis dan Aplikasi. Jakarta: Salemba Humanika.

Zubaidah, S. 2016. “Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran”, Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol. 2.




DOI: https://doi.org/10.24865/ajas.v6i1.310

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

DOAJ sinta Crossref Google Scholar AcademicKeys Research Bib academia.edu garuda garuda

 

Creative Commons License

Copyright CC-BY-SA

web
counter View My Stats

Arabi : Journal of Arabic Studies, p-ISSN: 2548-6616, e-ISSN: 2548-6624