THE ERROR ANALYSIS OF ARABIC GRAMMAR IN THE KALAMUNA BOOK

Mamnunah Mamnunah, Maman Abdurrahman, Asep Sopian

Abstract


This article aimed to analyze the forms of Qawa’id Nahwu's mistakes in the Kalamuna book published by Sabilillah Sampang Islamic Boarding School specifically to improve the abilities of the maharatul kalam. This book consists of various everyday expressions, vocabulary and short stories as well as some debate themes. For beginners who are just learning Arabic, they will always remember the first thing they learned and will always be guided by everything that is learned from the basics. This study used a descriptive method with an error analysis approach (Tahlīl al-Akhtha') while the results of this study show there are errors in Qawa’id Nahwu in the form of Maf'ul Bih, Na'at Man'ut, Ism Ghayr Munsharif, al-Hal, Idhafah, Khabar Kana. Thus, this article can be used as an evaluation and material for consideration for publishers in order that these mistakes do not take root among the students.

Keywords


error analysis; language error; Arabic grammar

Full Text:

PDF

References


Amrullah, M. Afif. 2015. “Analisis Kesalahan Penerapan Qawa’id Pada Buku Ajar Bahasa Arab”, Jurnal Pendididkan Islam, Vol. 6, 46-65

Arifatun, Novia. 2012. “Kesalahan Penerjemahan Teks Bahasa Indonesia Ke Bahasa Arab Melalui Google Translate (Studi Analisis Sintaksis)”, Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, Vol. 1, No. 1.

Barakat, Ibrahim. 2007. An-Nahw al-‘Arabi. Jilid I. Kairo: Dar al-Nasyr li al-Jami’at.

Baroroh & Pratiwi. 2015. “Kebijakan Pendidikan Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini di Raudhatul Athfal”, Jurnal Al-Mahara, Vol. 1, No. 1.

Chaer, Abdul. 2004. Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Daniel, Parera. 1997. Linguistik Edukasiaonal: Metodologi Pembelajaran Bahasa, Analisis Kontrastif antar Bahasa, Analisis Kesalahan Berbahasa. Jakarta: Erlangga.

Fauziya & Saefuloh, Hasan 2018. “Pengaruh Penggunaan Metode Sugestopedia Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 1 Jamblang”, Jurnal El-Ibtikar, Vol. 7, No. 1.

al-Ghalayaini, Mushthafa. 1993. Ja>mi’ud-Duru>s al- ‘Arabiyyah. Cetakan ke-28. Beirut: al-Maktabah al-Ashriyyah.

Haniah. 2018. “Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Pada Skripsi”, Arabi : Journal of Arabic Studies, Vol. 3, No. 1.

Hasan, H. 2018. “Keterampilan Mengajar Bahasa Arab Materi Istima Menggunakan Media Lagu”, Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, Vol. 15, No. 28.

Hendri, M. 2017. “Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif”, POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, Vol. 3, No. 2.

Hidayatullah, Agus. 2011. “Konstruksi Klausa yang Diawali Verba (Al-Jumlah Al-Fi’liyyah) Dalam Bahasa Arab”, Tesis, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Ibnu Malik, Jamaluddin Muhammad. n.d. Syarah Alfiyah Ibnu Malik. Beirut: Dar al-Surut.

Indahningrum, R. Putri. 2020. “Pengajaran Kosa Kata Untuk Mahasiswa Kelas Intensif Bahasa Arab”, Uniqbu Journal of Social Sciences (UJSS), Vol. 1, No. 1.

Indihadi, Dian. 2017. “Analisis kesalahan berbahasa”, Jurnal Lisanuna, Vol. 11, No. 1.

Intan, Salmah. 2016. “Al-Hal”, Jurnal adabiyah, Vol. 16, No. 1.

Iyadah Ayyub, Amir. 2018. “Annahwu Nasy’atuhu Wa Tathwiruhu Hatta Ashri Sibuwaih”, Jurnal Adh-Dhaatu Kuala Lumpur, Vol. 12, No. 2.

Izzan, Ahmad. 2007. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Cet. II. Bandung: Humaniora.

Jassem, Ali Jassem, 2000. Study on Second Language Learners of Arabic: An Error Analysis Approach. Kuala Lumpur: Pustaka Hayathi

Kholisin. 2003. “Cikal Bakal Kelahiran Ilmu Nahwu”, Jurnal Bahasa dan Seni, Vol. 31, No. 1.

Kisbiyanto. 2011. “Media Pembelajaran Bahasa Arab”, Arabia, Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol. 3, No. 2.

Kojin. 2013. Perkembangan Ilmu Nahwu Melalui Metode Kritik. Tulungagung: STAIN Tulungagung Press

Kurdy, W. H., Habib, I., & Darraj, M. 2016. “Ahammiyah Ilmi Annahwi Fi Fahmin Nashshi Asy-Syar’iyyi”, Jurnal Sayfa, Vol. 8, No. 1.

Muradi, A. 2013. “Tujuan Pembelajaran Bahasa Asing (Arab) di Indonesia”, Jurnal Al Maqoyis, Vol. 3, No. 1.

Muthmainnah, Zainab. 2019. Kalamuna. Sampang: SMP Sabilillah.

al-Najjar, Muhammad Rajab. 2001. Al-Kita>bah al- 'Arabiyyah: Maha>ra>tuha> wa Funu>nuha>. Kuwait: Maktabah Da>r al-Arabiyah

Ninoersy, T., Za, T., & Wathan, Najmul. 2019. “Manajemen Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kurikulum 2013 Pada SMAN 1 Aceh Barat”, Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, Vol. 5, No. 1.

Nur, H. 2017. “Penerapan Metode Muhadatsah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Kalam Peserta Didik”, Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, Vol. 20, No. 2.

Nurdianto, Talqis. 2017. Nasikh Jumlah Ismiayyah, Kajian inna dan kana bahasa Arab. Yogyakarta: Zahir Publishing

Nurkholis. 2018. “Analisis kesalahan berbahasa dalam bahasa Arab”, Jurnal Al-Fathin, Vol. 1, No. 2.

Pransiska & Aulia, Ali. 2018. “Pendekatan Sistem Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Mu’allimin Muhammadiyah Yogyakarta”, EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, Vol. 16, No. 2.

Rahman, A. A. 2010. “Sejarah Ilmu Nahwu dan Perkembangannya”, Jurnal Adabiyah, Vol. 10, No. 1.

Rahmi, Nurfauziyah Indah., Syihabuddin, & Asep Sopian. 2020. “Analisis kualitas tes bahasa arab berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS)”, Jurnal Lisanuna, Vol. 10, No. 1.

al-Rajihi, Abduh. 1995. ‘Ilm al-Lughah al-Tathbiqi wa Ta'lim al-'Arabiyyah. Iskandariyah: Dar al-Ma’rifah al-Jami’iyyah

Ramah, S. 2018. “Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kurikulum 2013”, Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, Vol. 2, No. 2.

Ramli. 2020. “Reorientasi Pengajaran Bahasa Arab”, Naskhi: Jurnal Pendidikan dan Bahasa Arab, Vol. 2, No. 1.

Raswan. 2017. “Model Alternatif Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an”, Lisanul’ Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, Vol. 6, No. 1.

Rosyid, M. K., Faizin, M. S., Nuha, N. U., & Arifa, Z. 2019. “Manajemen Perencanaan Pembelajaran Aktif di Lembaga ‎Kursus Bahasa Arab Al-Azhar Pare Kediri”, LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, Vol. 3, No. 1.

Setiyawan, A. 2018. “Problematika Keragaman Latar Belakang Pendidikan Mahasiswa Dan Kebijakan Program Pembelajaran Bahasa Arab”, Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 5, No. 2.

Shini, Ismail., & Muhammad al-Amin, Ishak. 1982. Al-Taqabul al-Lugawi wa Tahlil al-Akhta’. Riyadh: Universitas Malik Sa’ud.

Suharto, Toto., & Fauzi, Ahmad. 2017. “Analisis Kesalahan Sintaksis Dalam Buku Teks Bahasa Arab Untuk Perguruan Tinggi Keagamaan Islam”, Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 4, No. 1.

Susanti, R. D. 2013. “Studi Analisis Materi Ajar “Buku Teks Pelajaran“ Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab di Kelas Tinggi Madrasah Ibtidiyah”, Arabia, Vol. 5, No. 2.

Syairi, K. A. 2013. “Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab”, Dinamika Ilmu, Vol. 13, No. 1.

Syathybiel., & Sauri, Sofyan. 2017. “Pengembangan Materi Pembelajaran Gramatika Bahasa Arab (Nahwu) Di Pesantren Bayt Tamyiz Indramayu”, Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 6, No. 2.

Tarigan, Henri Guntur. 1988. Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Bandung: Penerbit Angkasa.

Tarigan, Henry Guntur., dan Djago Tarigan. 2011. Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa, Malang: Angkasa.

Zayd, Fahd Khalil. 2006. Al-Akhtha’ al-Sya’i’ah al-Nahwiyyah wa al-Sharfiyyah wa alImla’iyyah. Jordan: Dar al-Yazori.




DOI: https://doi.org/10.24865/ajas.v6i2.351

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

DOAJ sinta Crossref Google Scholar AcademicKeys Research Bib academia.edu academia.edu garuda garuda

 

Creative Commons License

Copyright CC-BY-SA

web
counter View My Stats

Arabi : Journal of Arabic Studies, p-ISSN: 2548-6616, e-ISSN: 2548-6624