POTRET PELAKSANAAN SUHBAT USTÂDZ DAN TÛLUZ ZAMÂN DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DARING

Fatwiah Noor, Ahmad Muradi, Jamal Syarif, Arif Rahman Hakim

Abstract


The pandemic has affected various aspects of life, including the field of education by implementing online learning. Limited time and communication between teachers and students in the learning process provide different conditions. This is inversely to the terms proposed by Imam Shafi'i for seeking knowledge. He said there are 6 terms, namely Dzaka’, Hirsh, Ijtihad, Bulghah, Suhbat Ustadz and Tūluz Zaman. The purpose of this paper is to present the concept of Suhbat Ustadz and Tūluz Zaman in online learning at UPB. This paper conveys a quantitative approach with a descriptive qualitative method. Data obtained from the results of a survey from students and teachers. The results show that the concept of Suhbat Ustadz can be seen from the use of teleconference media and other communicative media. While the concept of tūluz zaman can be seen from the unlimited learning time or the availability of time outside of lecture hours.

Keywords


suhbat ustadz; tuluz zaman; online learning

Full Text:

PDF

References


Ammas, S. 2021. “Pembelajaran Daring dalam Perspektif Merdeka Belajar”, Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulsel, Vol. 2, No.1.

Asmuni, A. 2020. “Kendalatika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya”, Jurnal Pedagogy, Vol. 7, No. 4.

Berry, Gregory R., & Hughes, Heidi. 2020. “Integrating Work-Life Balance with 24/7 Information and Communication Technologies: The Experience of Adult Students with Online Learning”, American Journal of Distance Education, Vol. 34, No. 2.

Darmadi, Hamid. 2016. “Tugas, Peran, Kompetensi dan Tanggung jawab Menjadi Guru Profesional”, Edukasi: Jurnal Pendidikan, Vol. 13, No. 2.

Febrianti, R. H., & Sundari, H. 2020. “Penerapan Penggunaan Platform dalam Pengajaran Bahasa Inggris Berbasis Daring”, Rangkiang: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, Vol. 2, No. 1.

Firdaus., 2020. “Implementasi dan Hambatan Pda Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid 19”, Utile: Jurnal Kependidikan, Vol. 4, No. 2.

Al Hakim, M. F. 2021. “Peran Guru dan Orang Tua: Tantangan dan Solusi dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemic Covid-19”, Educational Journal of History and Humanities, Vol. 4, No. 1.

Jaudin, S. H., Fitri, M., & Amir, M. 2021. “Analisis Peran Guru dalam Pembelajaran Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X di SMA Muhammadiyah Maumere”, Ecoducation: Economics and Education Journal, Vol.3, No. 1.

Kelana, J. B., Wulandari, M. A., & Wardani, D. S. 2021. “Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Pembelajaran Sains”, Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Sekolah Dasar, Vol. 4, No. 1.

Kohlbacher, F. 2006 “The use of qualitative content analysis in case study research”, Forum: Qualitative Social Research, Vol. 7, No. 1.

Kuswandi, W. 2021. “Efektivitas Aplikasi Zoom Meeting terhadap Kualitas Pembelajaran Jarak Jauh Mahasiswa Pendidikan Masyarakat”, Comm-Edu (Community Education Journal), Vol. 4, No. 2.

Loviana, S., & Baskara, W. N. 2020. “Dampak Pandemii Covid-19 pada Kesiapan Pembelajarab Tadris Matematika IAIN Metro Lampung”, Epsilon: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 1, No.1.

Marhamah., Rezeki, A. V. T., Amelia, D., Nuraeni, E., & Dewi, F. 2021. “Implementasi Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting dalam Pembelajaran Daring di TK Kemala Bhayangkari 11 Purwakarta”, IJOCSEE: Indonesian Journal of Community Services in Engineering and Education, Vol. 1, No. 1.

Minsih., & Galih, A. 2018. “Peran Guru dan Pengelolaan kelas”, Profesi Pendidikan Dasar, Vol. 5, No. 1.

Moleong, Lexy J. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.

Monica, J., & Fitriawati, D. (2020). “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Zoom Sebagai Media Pembelajaran Online pada Mahasiswa Saat Pandemi Covid-19”, Jurnal Communio: Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi, Vol. 9, No. 2.

Muradi, A., Noor, F., Syarif, J., & Hakim, A. R. 2021. “Tutors and Students Activities In Online Arabic Learning: A Freedom To Learn Perspective”, Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 8, No. 1.

Noor, Fatwiah. 2018. “Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi”, Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, Vol. 2, No. 1.

Pakpahan, R., & Fitriani, Y. 2020. “Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19”, Journal of Information System, Applied, Management, Accounting, and Research, Vol. 4, No. 2.

Parlindungan, D.P., Mahardika, G. P., & Yulinar, D. 2020. “Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Pembelajaran dalam Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di SD Islam An-Nuriyah”, Prosiding Semnaslit LPPM UMJ.

Putera, N. P., & Nisaurrasyidah, I. 2020. “Solusi Pembelajaran Jarak Jauh Menggunakan Aplikasi Zoom Dan WhatsApp Group di Era New Normal Pada Warga Belajar Paket C di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Bina Insani”, JIPSINDO: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, Vol. 7, No. 2.

Rochman, C., Nasrudin, D., Rokayah., Rahayu, S., Pertiwi, C. S. R., & Ginanjar. 2020. “Distance Learning During Covid-19 Pandemic: Strengthening of Character, Productivity, And Stem Competency”, Pena Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Sains Murni, Vol. 7, No. 2.

Sabaniah, S., Ramdhan, D. F., & Rohmah, S. K. 2021. “Peran Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Wabah Covid-19”, Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Vol. 2, No. 1.

Sadikin, A., & Hamidah, A. 2020. “Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19 (Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemic)”, BIODIK, Vol. 6, No. 2.

Sari, N. R., & Yulhendri. 2020. “Pengaruh Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran dan Intensitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X IPS SMA Negeri 5 Padang Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2018/2019”, Jurnal Ecogen, Vol. 3, No. 1.

Setiani, Adris. 2020. “Efektivitas Proses Belajar Aplikasi Zoom di Masa Pandemi dan Setelah Pandemi Covid 19”, Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, Vol. 3, No.1.

Sopian, A. 2016. “Tugas, Peran, dan Fungsi Guru dalam Pendidikan”, Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, Vol. 1, No. 1.

Suryana, Y., Sanusi, H. P., Hermawan, A. H. & Hidayat, W. 2020. “Manajemen pembelajaran daring berbasis empati untuk pemeliharaan motivasi belajar daring mahasiswa dalam situasi wabah Covid-19”, Thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Suwardi, I., & Farnisa, R. 2018. “Hubungan Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Siswa”, Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, Vol. 3, No. 2.

Swasti, I. K. 2021. “Implementasi Manajemen Pembelajaran Daring dengan Platform WA, SR, MZ, dan Kepuasan Mahasiswa”, JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, Vol. 3, No. 4.

Ummah, A. M. L., & Sartika, S. B. 2021. “Peran Guru dalam Kegiatan Pembelajaran dari Rumah pada Masa Pandemi Covid-19 di SD Islam Sari Bumi Sidoarjo”, Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, Vol. 5, No. 1.

Wijaya, R., Lukman, M., Yadewani, D. 2020. “Dampak Pandemi Covid19 Terhadap Pemanfaatan E Learning”, Dimensi: Jurnal Universitas Riau Kepulauan Batam, Vol. 9, No. 2.

Winarsieh, I., & Rizqiyah, I. P. 2020. “Peranan Guru dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19”, Indonesian Journal of Teacher Education, Vol. 1, No. 4.

Wulandari, Eka., & Mandasari, Y. P. 2021. “WhatsApp Group Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Daring di Masa Pandemi: Sebuah Kajian Teori”, KoPen: Konferensi Pendidikan Nasional, Vol. 3, No. 1.

Wulansari, A., & Arifiyanti, A. A. 2021. “Pemanfaatan Teknologi Informasi untuk Membantu Kegiatan Sekolah dari Rumah di Tengah Pandemi Covid-19”, Abdimas Universal, Vol. 3, No. 1.

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. 2020. “Peran Guru Dalam Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar”, Foundation: Jurnal Pendidikan Dasar, Vol. 4, No. 1.

Yunitasari, R., & Hanifah, U. 2020. “Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19”, Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 2, No. 3.

Zarjuni. 2018. Tarjamah Ta’lim Muta’allim. Yogyakarta: Sahabat Pustaka.

Zhafira, N. H., Ertika, Y., & Chairiyaton. 2020. “Persepsi mahasiswa terhadap perkuliahan daring sebagai sarana pembelajaran”, Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen, Vol. 4, No.1.




DOI: https://doi.org/10.24865/ajas.v7i2.521

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

DOAJ sinta Crossref Google Scholar AcademicKeys Research Bib academia.edu garuda garuda

 

Creative Commons License

Copyright CC-BY-SA

web
counter View My Stats

Arabi : Journal of Arabic Studies, p-ISSN: 2548-6616, e-ISSN: 2548-6624