Pengembangan Metode Komunikatif dengan Teori Belajar Gagne Untuk Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Siswa

Fitri Nurul Fadilah, Zukhaira Zukhaira

Abstract


This research is motivated by problems in learning students' Arabic speaking skills. The learning methods used need to be more appropriate. Therefore, it is necessary to develop a learning method that can motivate, and add to student practice, one of which is by developing communicative methods so that students practice frequently and combining it with Gagne's learning theory which pays attention to the learning phases so students are motivated. The research design used the ADDIE model. The results of this study proved that students and teachers need methods that can increase students' motivation and courage and familiarize students with practicing communication. Prototypes of learning methods are recorded and arranged like lesson plans based on the 2013 and independent curriculum. The assessment results of method experts, linguists, and teachers as practitioners for the development of the method obtained a total score of 363, included in category with a very good predicate.

Keywords


Learning method; Communicative Methods; Gagne's learning theory; Speaking skills

Full Text:

PDF

References


Ahyat, N. 2021. "Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam", Edusiana : Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, Vol. 4, No. 1.

Alfansyur, A., & Mariyani. 2020. "Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu pada Penelitian Pendidikan Sosial", Historis: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, Vol. 5, No. 2.

Aminah, Zukhaira., & Hasyim, M. Y. A. 2018. ''Pengembangan Metode Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Dengan Kooperatif Berbasis Teori Kecerdasan Majemuk Pada Siswa Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah'', Lisanul Arab, Vol.7, No. 1.

Asrori, I., Thohir, M., & Ainin, M. 2019. Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Cetakan 5). Malang: Misykat Indonesia.

Atiqoh, F. 2018. "Teknik Maudhu’ Usbu’Iy Sebagai Alternatif Untuk Meningkatkan Penguasaan Keterampilan Reseptif Dan Produktif Bahasa Arab", Semnasbama, Vol. 2.

Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. 2020. ''Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif'', Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, Vol. 9, No. 2.

Dodi, N. 2016. "Pentingnya Guru Untuk Mempelajari Psikologi Pendidikan", Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, Vol. 1.

Effendy, A. F. 2021. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab (Kedua). Bandung: Alfabeta.

Fergusson, D. M., & Woodward, L. J. 2002. "Mental Health, Educational, and Social Role Outcomes of Adolescents With Depression", National Institutes of Health, Vol. 59.

Hakim, N. L. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas Viii Mts. Semarang: Universitas Negeri Semarang

Hardani, Andriani, H., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Istiqamah, R. R., Fardani, R. A., Sukmana, D. J., & Auliya, N. H. 2020. Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Ilma.

Haron, S. C., Ahmed, I. H., Mamat, A., Ahmad, W. R. wan, & Rawash, F. M. M. 2016. "Challenges in Learning to Speak Arabic", Journal of Education and Practice, Vol. 7, No. 24.

Hidayat, N. S. 2012. "Problematika Pembelajaran Bahasa Arab", Jurnal Pemikiran Islam, Vol. 37, No. 1.

Hurin’in. 2021. "Pengembangan Metode Suggestopedia Dalam Pembelajaran Mahârah Al-Kalâm Tingkat Menengah", Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab, Vol. 13, No. 1.

Kholisoh, L. N. 2020. Sudahkah Evaluasi Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Pada Tingkat Dasar Dilakukan?, Alsuniyat, Vol. 1, No. 1.

Khumairoh, R. 2020. Analisis Hubungan Latar Belakang Pendidikan Dengan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab Siswa Kelas X Man 2 Kota Malang. Malang: UM Press.

Kusmintayu, N., Suwandi, S., & Anindyarini, A. 2012. "Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama", Thesis, Universitas Sebelas Maret.

Madya, S. 2013. Metodologi Pengajaran Bahasa dari Era Prametode sampai Era Pascametode (Pertama). Yogyakarta: UNY Press.

Maheshwari. 2013. Gagne’s Hierarchy of Learning Types. http://www.vkmaheshwari.com/WP/?p=854

Nasrulloh, M. F., Nasoih, A. K., Satiti, W. S., & Khansa, S. 2020. "Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab melalui Pelatihan dan Permainan Bahasa Arab", Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan, Vol. 1, No. 1.

Nygmetova., Kudaibergenova., & Konakbayeva. 2022. "The Communicative Method In Teaching Speaking In English", Международный научно-исследовательский журнал, Vol. 116, No. 2.

Pratiwi, S. 2020. "Efektivas Teori Belajar Gagne dengan langkah Polya untuk Mengurangi Miskonsepsi Siswa", Thesis, Universitas Muhammadiyah Malang.

Pusat Kurikulum dan Perbukuan. 2014. Instrumen dan Rubik B1 Penilaian Buku Pengayaan Pengetahuan. Jakarta: Balitbang Kemendikbud.

Rizqi, M. R. 2021. "Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab Dengan Menggunakan Media Flip Chart Bagi Siswa Kelas Viii Madrasah Tsanawiyah “Fadllillah” Desa Tambak Sumur Kecamatan Waru Kabupaten Sidoarjo", Al-Fakkaar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, Vol. 2, No. 1.

Safithry, E. A. 2018. Asesmen Teknik Tes dan Non Tes. Purwokerto: CV IRDH.

Salas, R., Ricardo, A., Rodrigo, & Salas, D. 2006. Analysis and Design of the Web Game on Descriptive Statistics through the ADDIE Model, Data Science and Machine Learning. International Journal of Education in Mathematics, Vol. 8 No. 3.

Sani, R. A. 2013. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sastrawan, Ketut Bali., & Suardipa, I Putu. 2021. "Pembelajaran Berkualitas Berbasis Nine Instructional Events Teori Belajar Gagne", Journal of Modern African Studies, Vol. 35, No. 17.

Serhat, K. 2021. "Robert Gagné’s Taxonomy of Learning", Educational Technology, https://educationaltechnology.net/robert-gagnes-taxonomy-of-learning/

Sugiyono. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung; Alfabeta.

Sumasno, H. 2017. "Pemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif pada Skripsi", Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 22, No. 1.

Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, Ketut. 2014. Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tuxtamuradovna, T. Y. 2021. "The Role of Communicative Method In Teaching Foreign Languages", International Conference on Teaching Foreign Languages TSUL ICON – FLT.

Yunita, Y., & Pebrian, R. 2020. "Metode Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Al-Kalam di Kelas Bahasa Center for Languages and Academic Development", Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, Vol. 5, No. 2.




DOI: https://doi.org/10.24865/ajas.v8i2.596

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

DOAJ sinta Crossref Google Scholar AcademicKeys Research Bib academia.edu garuda garuda

 

Creative Commons License

Copyright CC-BY-SA

web
counter View My Stats

Arabi : Journal of Arabic Studies, p-ISSN: 2548-6616, e-ISSN: 2548-6624