Development of Arabic Language Learning Media with The Content-Based Instruction for Students with Disabilities in Inclusive Schools
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraeni, F., & Wachidah, K. (2024). Desain Media Pembelajaran Ensiklopedia Sains Interaktif Untuk Penyandang Difabel. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(4).
Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer US.
Cahyadi, A. Pengembangan Media (book).pdf. UIN Antasari Banjarmasin.
Cammarata, L. (2016). Content-Based Foreign Language Teaching: Curriculum and Pedagogy for Developing Advanced Thinking and Literacy Skills. Routledge.
Efflamengo, L., & Asyrofi, S. (2019). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Siswa Tunanetra di MAN 2 Sleman. Edulab : Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 4(2).
Fajra, M., Jalinus, N., Jama, J., & Dakhi, O. (2020). Pengembangan Model Kurikulum Sekolah Inklusi Berdasarkan Kebutuhan Perseorangan Anak Didik. Jurnal Pendidikan, 21(1).
Fatimah, C., Parinata, D., Efendy, A., & Santika, Y. (2021). Digital Mathematics Learning Companion (Dmlc): Aplikasi Android Guru Pendamping Khusus Matematika Bagi Penyandang Tunanetra Berbasis Suara. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1).
Habib, A., Astra, I. M., & Utomo, E. (2020). Media Pembelajaran Abad 21: Kebutuhan Multimedia Interaktif Bagi Guru dan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (Jartika), 3(1).
Harimi, A. C. (2018). Pembelajaran Maharah Bahasa Arab Berbasis Inklusif: Analisis Kebutuhan Peserta Didik Tunanetra dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab. Tarling: Journal of Language Education, 1(2).
Ilyas, M. I. (2020). Teknologi Pembelajaran Sebagai Media Pembelajaran. Cendekia Publisher.
Indriani, A., & Erviana, V. Y. (2022). Pengembangan media B-Math berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) pada peserta didik tunanetra. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 5(1).
Jannah, N., & Marwiyah, S. (2020). Model Pengembangan Kurikulum Adaptif Pada Madrasah Ibtidaiyah Inklusif. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1).
Kusumastuti, G., & Prabawati, W. (2022). Desain Aplikasi Podclusive sebagai Inovasi Pembelajaran bagi Mahasiswa Tunanetra di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1).
Lyster, R. (2007). Learning and Teaching Languages Through Content: A Counterbalanced Approach. John Benjamins Publishing.
Mais, A. (2016). Media Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (ABK): Buku Referensi untuk Guru, Mahasiswa dan Umum. Pustaka Abadi.
Maswani, M., & Susiawati, W. (2017). Kompetensi Profesional Guru Bahasa Arab Madrasah Aliyah Negeri (MAN) di Jakarta. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 4(2).
Mayya, M. (2019). Analisis Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi Pada Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 26(1).
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (Third edition). SAGE Publications, Inc.
Moura, A., & Fontes, F. (2023). Disabling experiences and inclusive school: Reframing the debate in Portugal. Journal of Educational Policy, 38(6).
Mustafa, M. A. (2018). Manajemen Sarana Pendidikan Pada Sekolah Anak Berkebutuhan Khusus Di SDLB YTC Kutablang Kabupaten Bireuen. Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 6(1).
Nasution, S. (n.d.). Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab di Madrasah Berbasis Karakter.
Nikula, E., Pihlaja, P., & Tapio, P. (2024). Visions of an inclusive school – Preferred futures by special education teacher students. International Journal of Inclusive Education, 28(5).
Nur, M. (2018). Penerapan ESP di Perguruan Tinggi Umum (Non English Majors) Melalui Pendekatan Content-Based Instruction-CBT. Mabasan, 12(1).
Rohmadi, S. H., & Ag, M. (n.d.). Kurikulum Berbasis Inklusi di Madrasah.
Saharan, V. A., Kulhari, H., Jadhav, H., Pooja, D., Banerjee, S., & Singh, A. (2024). Introduction to Research Methodology. CRC Press.
Setyawan, C. E. (2020). Arah Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Abad 21. Al-Manar : Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 9(1).
Stoller, F. L. (2004). 12. Content-Based Instruction: Perspectives on Curriculum Planning. Annual Review of Applied Linguistics, 24.
Stryker, S. B., & Leaver, B. L. (1997). Content-Based Instruction in Foreign Language Education: Models and Methods. Georgetown University Press.
Sudihartinih, E., & Amaliah, I. A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Konsep Pecahan Berbantuan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa di Sekolah Inklusi. JP (Jurnal Pendidikan) : Teori dan Praktik, 4(2).
Widopuspito, A., Akhmad, F., Sukmaningtias, E., & Diyanah, I. T. (2022). Karakteristik Dan Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Anak Berkebutuhan Khusus Tunanetra. Peshum : Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 1(2).
Zulheddi, Z., Ok, A. H., Siregar, A. D., & Siregar, M. F. S. (2021). Analysis Of Arabic Learning In Mts N Binjai: Problematika And Solutions. Jurnal At-Tarbiyat :Jurnal Pendidikan Islam, 4(1).
DOI: https://doi.org/10.24865/ajas.v9i2.862
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed By:
Copyright CC-BY-SA
Arabi : Journal of Arabic Studies, p-ISSN: 2548-6616, e-ISSN: 2548-6624