Promoting Active Arabic Speaking Skills Through Talk or Dare Card Games

Puput Febriyanti, Muhammad Afif Amrulloh

Abstract


Learning Arabic speaking proficiency at MTs Darul Huffaz Pesawaran is still hampered by low student interest and limited learning media, so it is necessary to develop learning media, especially Talk or Dare cards. The study aimed to analyze student responses to the development of Talk or Dare card media as an interactive learning media for Arabic speaking proficiency and assess its feasibility for class VIII students of MTs Darul Huffaz Pesawaran. The type of research used is development research (Research and Development). Data sources were obtained through observation of the interaction and involvement of 25 students of class VIII in Arabic speaking skills in class. Furthermore, interviews with 8 students were conducted to discover the learning process's obstacles. Questionnaires were used to measure the feasibility of the media by two material experts and two media experts. The results showed a student response of 92% with a very positive category, while the feasibility according to the material expert was 92% and the media expert was 98% with a very feasible category. This research proves that Talk or Dare card media is effectively used to learn Arabic speaking proficiency.

Keywords


card media; speaking proficiency; student response; Arabic games

Full Text:

PDF

References


Amelia, S., Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (2022). Student responses to the electronic module of the circulatory system. Jurnal Mangifera Edu, 7(1).

Andi Asrafiani Arafah, Sukriadi, S., & Auliaul Fitrah Samsuddin. (2023). Implikasi Teori Belajar Konstruktivisme pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(2).

Anggraini, B., Pendidikan Biologi, Z., Negeri Padang Jl Hamka, U., Tawar Barat, A., Utara, P., Barat Corresponding Authors, S., & Artikel, I. (2023). BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi Meta-Analisis Validitas Media Pembelajaran Komik Digital pada Pembelajaran Biologi (Meta-Analysis of the Validity of Digital Comics Learning Media on Biology Learning). 9.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Dewi, A. M., Widyanto, A., & Ahadi, R. (2022). Respon Siswa Terhadap Media Pembelajaran lembar Kerja Peserta Didik Elektronik Pada Materi Sistem Pernapasan di SMA 7 Banda Aceh. Jurnal Ar-Raniry, 10(2).

Efendi, D. N., Supriadi, B., & Nuraini, L. (2021). Analisis Respon Siswa Terhadap Media Animasi Powerpoint Pokok Bahasan Kalor. Jurnal Pembelajaran Fisika, 10(2).

Fahruddin, Rachmayani, I., Astini, B. N., & Safitri, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak. Journal of Classroom Action Research, 4(1).

Fitriah, S. M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kartu Ahad Dalam Pelajaran Mufradhat Untuk Siswa Kelas 7. At-Ta’lim : Media Informasi Pendidikan Islam, 22(1).

Harefa, E., Afendi, A. R., Karuru, P., Sulaeman, & Wote, A. Y. V. (2024). Buku Ajar: Teori Belajar dan Pembelajaran.

Humaidi, H., Qohar, A., & Rahardjo, S. (2021). Respon Siswa terhadap Penggunaan Video Youtube sebagai Media Pembelajaran Daring Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2).

Kholison, M., Suja, A., Setyawan, C. E., & Hantoro, R. R. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Dengan Pendekatan Kemahiran Berbicara. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(1).

Lijina, Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (2020). Respon Siswa Terhadap Media Pembelajaran pada Materi Ekologi di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(3).

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1).

Marlius, Y., Bambang, B., & Wirman, M. (2021). The Efforts to Improve Students’ Arabic Speaking Skills Through Language Environment Activation: A Study of Phenomenology. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 9(1).

Mau, P., Dony, T., Indarti, T., & Subrata, H. (2022). Jurnal basicedu. 6(5).

Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1).

Nafisah, A. N., Ainin, M., & Tohe, A. (2021). Pengembangan Kartu Permainan Talk or Dare untuk Pembelajaran Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Siswa Kelas V. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(6).

Nurhanifah, N. S. (2021). Problematika Mahasiswa Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemahiran Menulis Bahasa Arab. Semnasbama, 5.

Permatassari Lindya., Lutfiati, D., Dwiyanti, S., & Pritasari, O. K. (2023). Penerapan Media Truth or Dare Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Smkn 2 Boyolangu Pada Materi Dasar Penyakit Dan Kelainan Kulit. Unesa, 12(3).

Putri, K. L. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Media Pembelajaran Flash Card Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Peserta Didik Kelas V SD N Gumpang 3. Didaktika Dwija Indria, 8(4).

Rahmah Hakim, P. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini Melalui Media Kartu Kata Bergambar. ABNA: Journal of Islamic Early Chilhood Education, 1(1).

Riduwan. (2007). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Alfabeta.

Sakdiah, N., & Sihombing, F. (2023). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Sathar, 1(1).

Setiawan, U., Malik, H. A. S., Megawati, I., Wulandari, D., Nurazizah, A., Nurjaman, D., Nurhasanah, T., Nuranisa, V., Koswarini, D., Mulyana, & Maldini, C. (2022). Media Pembelajaran (Cara Belajar Aktif: Guru Bahagia Mengajar Siswa Senang Belajar). In Widina Bhakti Persada Bandung.

Wijaya, M., & Siti Maisuroh. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Kosakata Dengan Media Kartu di MIN 1 Probolinggo. Studi Arab, 13(1).

Zairana, L., Djulia, E., & Harahap, H. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Biologi Menggunakan Adobe Flash Cs 6 Pada Materi Jaringan Tumbuhan. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(1).




DOI: https://doi.org/10.24865/ajas.v9i2.904

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

DOAJ sinta Crossref Google Scholar AcademicKeys Research Bib academia.edu garuda garuda

 

Creative Commons License

Copyright CC-BY-SA

web
counter View My Stats

Arabi : Journal of Arabic Studies, p-ISSN: 2548-6616, e-ISSN: 2548-6624